1 stycznia 2018

GRYCZANE ŁAZANKI Z GROCHEM I CURRY

Dzień dobry w sylwestrowym nastroju 😉 Jeżeli tylko macie składniki zachęcam do dania, które na Nowy Rok rozwiąże problem długiego leniuchowania po nocy sylwestrowej.

Gryka to kasza, która nie koliduje nawet z owocami. To znaczy, że jest bardzo neutralna i można ją jeść praktycznie ze wszystkim, nie zakłócając naturalnego trawienia. Można ją zaliczyć do super warzywa ponieważ absolutnie nie jest zbożem.

Zawiera rutynę – bioflawonoid wzmacniający naczynia włosowate i krwionośne, przeciwdziała powstawaniu hemoroidów, zmniejsza ciśnienie krwi i zwiększa obwodowe krążenie w kończynach. Rutyna jest antidotum na działanie promieniowania rentgenowskiego oraz innych form promieniowania.

Ciekawostką jest to że gryka nie jest atakowana przez owady i obumiera jeśli w trakcie uprawy stosuje się środku chemiczne.

Łazanki, które przygotowałam dla Was są trochę zmodyfikowane przeze mnie, bo tradycyjne na pewno znacie 🙂 Łazanki zrobiłam z mąki i niepalonej kaszy gryczanej pół na pół.

Składniki:

Na makaron:

100 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej

100 g mąki

Około 150 ml wody

Szczypta soli

Mąka do podsypania ciasta

Wykonanie : 

Wymieszaj obie mąki z solą w misce, zrób zagłębienie w kopczyku z mąk i wlewaj wodę mieszając, aż do uzyskania odpowiedniej konsystencji na ciasto makaronowe. Ciasto, z powodu zawartości bezglutenowej gryki nie jest tak elastyczne jak z pszenicy. Podziel ciasto na pół i rozwałkuj placek, podsypując mąką. Pokrój ciasto na łazanki. Tak samo postępuj z drugim kawałkiem ciasta.

Ugotuj makaron w osolonej wodzie przez około 7 minut. Makaron smaczniejszy i bardziej miękki  jest na drugi dzień. Ja lubię taki twardszy 🙂

 

Składniki do łazanek:

1.       1 nieduża kapusta

2.       2/3  szklanki  ugotowanego grochu ( u mnie suchy ale zielony)

3.       2 cebule czerwone

4.       1 łyżka ghee

5.       1/2 łyżeczki curry

6.       1 papryczka chilli  ( jeżeli lubisz ostrzejsze danie)

7.        pieprz i sól do smaku

8.       1/4 łyżeczki kurkumy

 

Wykonanie : 

1.       Kapustę poszatkuj i ugotuj w niewielkiej ilości wody ,tak aby wyparowała

2.      Cebulę pokrój w piórka i uduś na maśle ghee

3.      Usuń z papryczki nasiona i pokrój drobno

4.      Do ugotowanego makaronu dodaj uduszoną cebulę , uduszoną kapustę, groch i przyprawy. Dosól i dopieprz.

5.      Wymieszaj i podawaj ciepłe lub podgrzej na drugi dzień, wtedy danie jest smaczniejsze 🙂

SMACZNEGO 🙂

Ps. Na zdjęciu wykorzystałam korzeń kurkumy, który pokroiłam w krążki dla podniesienia atrakcyjności dania 😉

You Might Also Like

Leave a Reply