3 lutego 2018

JAŁOWCOWA KASZA GRYCZANA Z WĘDZONYM TOFU I SMAŻONYMI PIECZARKAMI

Zimą kasza gryczana to świetny sposób na rozgrzanie.  W sam raz na chłodne dni lutego. Kupuję zawsze kaszę nie paloną i sama ją prażę domowym sposobem.  Jak już pisałam, nie jest zbożem i można ją jeść nawet w połączeniu ze świeżymi owocami, jeżeli by wziąć pod uwagę ścisłą dietę rozdzielczą. Według TMCH ma słodki smak, ogrzewający, bardzo dobrze wpływa na śledzionę, żołądek, nerki, serce i jelito cienkie. Wzmacnia Chi śledziony, ogrzewa yang nerek, usuwa wilgoć. Jest bardzo korzystna przy zmęczeniu, biegunce i upławach. Dobrze pobudza apetyt, łagodzi uczucie pełności po jedzeniu, przeciwdziała obecności śluzu w naczyniach wieńcowych. Korzystnie działa na przy leczeniu żylaków, usuwa zimną ( ale nie gorącą) wilgoć.

Kaszę gryczaną należy unikać przy objawach gorąca ( osoby silnie pobudzone, z czerwoną twarzą) przy gorączce, ciągłym pragnieniu i stanach zapalnych.

 

Kasza gryczana ma wiele sprzymierzeńców, którzy wpasowują się w jej smak idealnie. Jednym z nich jest wędzone tofu i pieczarki wraz z owocem jałowca. Całość uwieńczyłam jarmużem i danie wyszło wyśmienite. Sami spróbujcie 🙂

Składniki:

1.      1 szklanka kaszy gryczanej niepalonej

2.     1,5 szklanki wrzącej wody

3.     15 ziarenek owocu jałowca zgniecionego w moździerzu

4.     500 g pieczarek ( u mnie brązowe- najlepiej ekologiczne)

5.     1/2 łyżki masła

6.     1 łyżka ghee

7.      250 g tofu wędzonego ( też najlepiej ekologiczne z nie modyfikowanej soi)

8.      1/2 łyżeczki wędzonej papryki

9.     1 czerwona cebula ( lub żółta)

10.   4 łyżki pokrojonego ( bez ogonków ) jarmużu, lub solonego -przepis TU

11.    sól i świeżo mielony pieprz do smaku

12.    3 łyżki sosu sojowego

Wykonanie:

1.      Kaszę upraż na suchej patelni ze zgniecionym jałowcem , zalej gorącą wodą, posól i ugotuj, dodaj masło.

2.      Rozgrzej patelnię, dodaj 1/2 łyżki masła ghee i na rozgrzane wrzuć umyte i pokrojone w plastry pieczarki, staraj się nie mieszać, aby się lekko przypiekły, smaż do miękkości.

3.    Cebulę pokrój w piórka i uduś na drugiej połowie łyżki ghee, duś pod przykryciem aż będzie szklista.

4.     Tofu pokrój w kostkę i wrzuć do uduszonej cebuli, dopraw sosem sojowym, solą i papryką wędzoną. Ewentualnie dosól, jeżeli będzie taka potrzeba, poduś jeszcze chwilę.

5.     Wymieszaj kaszę, pieczarki, cebulę z tofu,  dodaj jarmuż, dopraw solą i pieprzem.

SMACZNEGO 🙂

Ps. danie możesz włożyć do piekarnika na drugi dzień i podgrzać

 

You Might Also Like

Leave a Reply