3 lutego 2018

CONGEE Z CZARNEGO RYŻU CZYLI DANIE MOCY NA ŚNIADANIE

Congee, czyli ogromna moc w potrawie. W krajach Azji nie znajdziecie przy śniadaniu kanapek, tostów i sera, śniadanie w Azji musi być pożywne, gorące i dodające energii. I takie właśnie jest congee. Ta potrawa swoją moc zawdzięcza sposobie przyrządzania, a mianowicie ryż należy gotować długo ( od 3 do 6 godzin) i w  dużej ilości wody.  Oczywiście trzeba dostosować gotowanie do własnych możliwości, jednak czas ma tu duże znaczenie.  Danie to jest łatwo strawne i łatwo przyswajalne. wzmacnia krew i energię Qi, harmonizuje trawienie, ma działanie łagodzące, chłodzące i odżywcze. Ponieważ u osób cierpiących  na choroby przewlekłe krew i energia są znaczne osłabione, osoby te są bardziej podatne na zapalenia i inne objawy gorąca, wynikające z niedobory płynów Yin. Dlatego też chłodzące, łagodzące i stymulujące właściwości congee są dla nich szczególnie korzystne. Kleik ( bo tak można nazwać tą potrawę ) działa również stymulująco na proces wytwarzania mleka u matek karmiących, a niemowlętom można podawać odcedzony płyn z congee jako dodatek do pożywienia matki i jako środek leczniczy. Congee można wzbogacić o różne warzywa, nasiona czy zioła, zawsze będzie to inna potrawa w zależności od dodatków. Można też zrobić congee z kaszy jaglanej, oczywiście brązowego ryżu czy innego zboża.  Można też ugotować większą ilość tej potrawy i codziennie wzbogacać ją o nowe dodatki, na słodko czy na słono, jak kto woli.

Składniki:

1.     1/2 szklanka czarnego ryżu

2.     4 szklanki wody

3.     1 duża marchewka

4.     1 łyżka tahini  ( przepis TU )

5.     1 łyżka ghee

6.     1 łyżka uprażonego na suchej patelni sezamu

7.      1/2 łyżeczka garam masala

8.     2 łyżki syropu z agawy

9.     2 cm imbiru

10.  1/2 łyżeczki soli

11.   1/2 łyżki skórki z pomarańczy

 

Wykonanie:

1.      Ryż wypłucz, dobrze odsącz i przez chwilę upraż na rozgrzany ghee.

2.      Zalej go gorącą wodą, dodaj imbir  i gotuj od 1.5 do nawet 6 godzin.

3.     Godzinę przed końcem gotowania dodaj do ryżu utartą na grubej tartce marchwkę

4.     Dodaj do ugotowanego ryżu resztę składników, posyp go uprażonym sezamem.

 

SMACZNEGO 🙂

 

You Might Also Like

Leave a Reply