RISOTTO Z CZARNEGO RYŻU Z SZAFRANOWĄ NUTĄ

26 stycznia 2018Elusia

Czarny ryż.  Dawniej w Chinach był on zarezerwowany dla cesarza, a dla ogółu społeczeństwa był niedostępny. Stąd też wzięła się jego inna nazwa „ryżu zakazanego”. Obecnie jest on dostępny dla wszystkich i zdobywa coraz większą popularność. Ryż brązowy i czarny jest bogaty w przeciwutleniacze, jednak tylko czarny ryż zawiera antocyjany, czyli fioletowy i ciemnoczerwony pigment, który dodaje barwy i cennych wartości odżywczych borówkom, winogronom, czereśniom, malinom, jagodom akai. Antocyjany są dobroczynne dla zdrowia, poprawiają pamięć i zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób serca i raka. Ryż zawiera bogactwo składników odżywczych, łącznie z magnezem, które jednak zostają w całości utracone podczas przekształcania go w ryż biały, czyli bez otrąb. Spożywanie nie oczyszczonego ryżu  stanowi problem w utrzymaniu prawidłowego poziomu cukru we krwi dlatego bardzo ważne jest aby jeść tylko ryż nie oczyszczony, tzw. brązowy.  Wg. TMC ryż ma naturę termiczną neutralną, smak słodki, wzmacnia śledzionę i trzustkę, działa kojąco na śledzionę i trzustkę, oczyszcza organizm z toksyn i wzmacnia energię Qi. Jest hipoalergiczny ( nie powoduje uczuleń). Stosowany w przypadkach biegunki, nudności i zaburzeń łaknienia.

Danie, które przygotowałam jest bardzo lekkie i pożywne. Wyraźniejszy smak czarnego ryżu, bardziej orzechowy wspaniale komponuje się ze słodyczą marchewki i szafranu 🙂 Do tego gwiazdka anyżu …. i jestem w niebie  😉

Składniki:

1.       1 szklanka ryżu czarnego

2.       2 szklanki wody

3.        skórka z pół cytryny

4.        gwiazdka anyżu

5.       szczypta szafranu zamoczona w małej ilości gorącej wody

6.       10 brukselek

7.        2 marchewki

8.       1 łyżeczka kolendry uprażonej na suchej patelni i utartej w moździeżu

9.       2 łyżeczki oleju kokosowego

10.     10 miechunek ( świeże owoce jagód inkaskich ) ( jeżeli nie masz – pomiń)

11.     1 łyżka soku z cytryny

12.     sól do smaku

13.    łyżka uprażonych i pokruszonych orzechów włoskich.

 

Wykonanie:

1.      Ryż wypłucz na sicie i ugotuj  w wodzie ze skórką z cytryny, gwiazdką anyżu, pełną łyżeczką oleju, kolendrą, płaską łyżeczką soli.

2.     Marchewkę pokrój  w paski, plastry, jak wolisz, i uduś na łyżeczce oleju z odrobiną wody, pod koniec dodaj  pokrojone w ćwiartki brukselki i uduś do miękkości. Dodaj pokrojoną na ćwiartki miechunkę i jeszcze chwileczkę poduś.  Dosól.

3.     Do ugorowanego ryżu dodaj zamoczony szafran, uduszone warzywa, sok z cytryny.

4.     Wymieszaj wszystko, posyp orzechami   i SMACZNEGO 🙂

 

Poprzedni Następny

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress