Home Coś do poczytania Jagodowa jaglanka i o smaku ostrym wg TMC

Jagodowa jaglanka i o smaku ostrym wg TMC

przez Elusia
Jagodowa jaglanka i o smaku ostrym wg TMC

Dzisiaj kontynuacja poprzedniego postu o smakach wg TMC. Na początek napiszę o smaku ostrym.

Smak ostry- palący, pikantny, rozgrzewający i aromatyczny. Jest to smak o naturze Yang, czyli ogrzewający, rozszerzający i rozpraszający. Jak można się domyśleć pobudza on krążenie krwi oraz porusza energię. Smak ostry likwiduje  zastoje i wzmacnia energię Qi. Zdecydowanie pobudza trawienie, rozprasza śluz i działa napotnie, skuteczny zwłaszcza przy przeziębieniach z nadmiarem śluzu. Produkty o działaniu napotnym, które skutecznie pomagają przy dolegliwościach przeziębienia to mięta, pieprz kajeński, por, czosnek, kwiat bzu czarnego.

Produkty o smaku ostrym, takie jak czosnek, pieprz kajeński czy bylica usuwają pasożyty z organizmu. Osobom z oznakami zimna, ciągle marznącym, bardzo przydatny będzie świeży imbir i cynamon. Na gorąco lata, takie przyprawy jak ostra papryka, czarny pieprz czy imbir otworzą pory i dadzą ujście potom, aby skutecznie ochłodzić organizm. Natomiast imbir, chrzan i cebula  wspierają ogólną stabilność organizmu i swobodny przepływ energii, działają też jak środki pobudzające.

Ostry smak wnika do płuc, oczyszczając je ze śluzu, wspiera śledzionę-trzustkę, pomagając w trawieniu i likwidując gazy jelit. Gorące zioła o smaku ostrym wzmocnią serce i nerki. Wzmocnią też funkcje wątroby usuwając zastoje i blokady.

Podsumowując: smak ostry jest rozpraszający, Yang, dynamiczny i poruszający. Przebija się przez stagnację energii w organizmie. Otwiera pory, działa napotnie. Wyrzuca na zewnątrz patogeny (np. zimno).  Jest bakteriobójczy.

Wyjątki zimne smaku ostrego: mięta i eukaliptus.

Kto powinien unikać smaku ostrego;

osoby przy stanach wyczerpania, suchości, niedoborów płynów, przy skurczach, zaognionych stanach zapalnych, epilepsji, zapaleniach pęcherza, przy niedoborze Yang Nerek.

A na śniadanie poleca się prosta jaglanka z jagodami, które jeszcze obfitują w lasach. Korzystajcie póki są 🙂

SKŁADNIKI:


1/2 szklanki kaszy jaglanej

1,5-2 szklanki wody  (to zależy jak gęstą lubisz kaszę na śniadanie- ja lubię rzadką, poza tym mój garnek jeszcze stoi na ciepłym murku przy piecu a kasza lubi  z czasem gęstnieć)

4 daktyle medjool 

szczypta soli

1 łyżeczka masła

1/3 łyżeczki kurkumy w proszku

1/3 łyżeczki sproszkowanego cynamonu

1/3 łyżeczki kardamonu w proszku ( mielę kardamon zielony ze skórką w młynku do kawy)

szklanka jagód

uprażone, pokruszone orzechy laskowe lub włoskie

łyżka granoli- przepis TU ( opcjonalnie)


WYKONANIE:


Kaszę wypłucz na sicie pod bieżącą wodą, zamocz na noc wraz z pokrojonymi drobno daktylami.

Rano ugotuj kaszę, dodaj do niej masło i sól, przyprawy. Wymieszaj.

Podawaj posypaną jagodami i orzechami z granolą.

SMACZNEGO 🙂

zobacz moje inne przepisy

zostaw komentarz

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress