Home Jesień Kasza jaglana z jabłkiem dynią i tahiną

Kasza jaglana z jabłkiem dynią i tahiną

przez Elusia
Kasza jaglana z jabłkiem  dynią i tahiną

Jakoś tak się złożyło, że dzisiejszy wpis jest o kaszy jaglanej, chociaż zdjęcia pokazują głównie dynie i jabłka. Wybaczcie za niedorzeczność. Jednak tak właściwie, to ona jest tu bohaterką, jedynie na zdjęciach jakoś jej zabrakło 😀 Kasza jaglana. Przez jednych umiłowana, przez drugich lekceważona. To najstarsza z kasz ( łącznie z jęczmienną) którą żywili się nasi przodkowie. Jedzono ją w gęstych zupach, z kwaśnym mlekiem,  suszonymi owocami czy grzybami.  Kaszę jaglaną kochał Kazimierz Wielki i Anna Jagiellonka. Na polskich chłopskich i królewskich stołach królowała kasza jaglana 🙂Kasza jaglana wg TMC ma naturę termiczną ochładzającą i słodko słony smak. Działa moczopędnie i wzmacnia nerki. Wpływa korzystnie na żołądek i śledzionę- trzustkę, odbudowuje płyny Yin oraz nawilża płyny Yin w organizmie. Jest jedyną z kasz, która działa alkalizująco na organizm, tzn. nie zakwasza organizmu. Jej natura nie dopuszcza do rozwoju bakterii w ustach. Kasza jaglana ma wysoki poziom aminokwasów i jest bogata w krzem. Działa przeciwgrzybicznie, zapobiega też poronieniom. Uprażona przed gotowaniem skutecznie leczy  wszelkie niestrawności, biegunkę i wymioty. Wskazana jest dla cierpiących na cukrzycę . Ta królowa kasz wykorzystywana jest do monodiet w celu oczyszczenia organizmu.

Dzięki dużej zawartości żelaza skutecznie pomaga przy anemii a występujący w niej magnez działa kojąco na system nerwowy oraz poprawia pracę serca. Nie zawiera glutenu, więc może być podstawą diety dla chorych na celiakię. Poprawi też wygląd skóry i włosów.

W podsumowaniu można powiedzieć, że to zdecydowanie  królowa kasz! Nie zakwasza organizmu, jest alkaiczna, daje poczucie sytości i blogi nastrój po zjedzeniu. Lekkostrawna i bardzo uniwersalna. Uwielbiam ją na śniadania i preferuję na sypko na obiad.  Dodaję do zup i wykorzystuję jako farsz. Świetnie się sprawdza w sałatkach i w daniach jednogarnkowych. Zachwyci w czekoladowym brownie czy w koktailu truskawkowym, wypełni klopsiki polane pikantnym dipem jak i będzie podstawą śniadania na słodko. Można ją zmiksować z owocami i zrobić z niej budyń.  Dosłownie można jej użyć wszędzie 🙂 No nic dodać nic ująć.

Kaszę zawsze płuczę w zimnej wodzie i moczę na noc – zalewam zimną wodą. Żeby kolejność pięciu przemian pasowała zachowuję kolejność już od namoczenia.

Składniki:

ZIEMIA-1 szklanka kaszy jaglanej

1 łyżeczka oleju kokosowego nierafinowanego, 1/2 łyżeczki cynamonu

METAL- 1/2 łyżeczki kardamonu

WODA- 3-5 szklanek wody – to zależy jak gęstą lubisz kaszę na śniadanie- ja lubię rzadką, poza tym mój garnek jeszcze stoi na ciepłym murku przy piecu a kasza lubi  z czasem gęstnieć

duża szczypta soli

DRZEWO-parę kropli octu jabłkowego

OGIEŃ- wrzątek ( gdyby była kasza za gęsta)

płatki nagietka- 1 łyżeczka ( opcjonalnie)

ZIEMIA- 2 łyżki musu z pieczonej dyni ( dynię, najlepiej hokaido- nie trzeba jej obierać ze skórki, pokrój na ćwiartki lub ósemki, usuń nasiona i piecz przez około 30-40 minut w piekarniku o temperaturze 170 stopni – zmiksuj na papkę. Możesz przechowywać ją w lodówce około tygodnia.

1 łyżkę tahini ( przepis TU- zrób z jasnego sezamu)

2 łyżki musu z jabłek ( przepis TU)

3 daktyle drobno pokrojone ( jeżeli będzie dla Ciebie mało słodkie)

4 suszone morele ( zamocz je z kaszą na noc a rano wyjmij i drobno pokrój)

1-2 łyżki uprażonych niesolonych pistacji lub innych orzechów

Wykonanie:

Wypłucz (ZIEMIA) kaszę na sitku pod bieżącą wodą, dodaj olej kokosowy, kardamon. sól i zalej wodą. Ugotuj aż kasza wypije całą wodę, odstaw na parę minut. Dodaj krople( DRZEWO) octu, ( OGIEŃ) płatki nagietka i wrzątek (jeśli jest taka potrzeba), dodaj (ZIEMIA)cynamon,  morele, daktyle, mus z dyni, tahinę, jabłka i wszystko wymieszaj. Posyp pistacjami i ….SMACZNEGO 🙂

zobacz moje inne przepisy

zostaw komentarz

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress